Frågor och Svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna


FRÅGOR och SVAR


F: Vem är det som äger fibernätet?

S: Som medlem i Samfälligheten är du delägare i fibernätet. Varje medlem äger en andel av det totala antalet.


F: Varför bilda en samfällighet?

S: Som nätägare kan samfällighetsföreningen för medlemmarnas räkning förhandla fram avtal som innebär att vi som en stor grupp kan pressa priserna och således både vara billiga och flexibla i framtiden. Tjänsteutbudet levereras till självkostnadspris plus ett påslag för administration och underhåll av nätet. Vi har inget krav på oss och ska inte heller gå med vinst för att tillfredsställa aktieägare som större bolag på marknaden har.


F: Vad innebär det att vara medlem i 101net Käglinge Samfällighetsförening

S: Som medlem är du delägare i det fibernät som samfälligheten förvaltar. Du kan som medlem påverka föreningens verksamhet genom att delta i föreningsstämman. Genom att vi gemensamt äger fibernätet kan vi alla meverka till att vi får internet m.m. till väldigt låg avgift. Se mer under att vara medlem i föreningen.


F: Kan jag gå med i samfälligheten vid ett senare tillfälle?

S: Ja det kan du. Du kommer att betala samma kostnad som alla andra medlemmar för din anslutning till nätet. Ta kontakt med styrelsen för att få uppgift på vad det kostar för dig. Ju längre du väntar desto större blir den engångsbetalning du måste göra för att komma ikapp de andra medlemmarna. Se mer under avgifter och finansiering


F: Om vi ska flytta vad händer då med mitt medlemskap i samfälligheten?

S: Det är fastigheten som är medlem i samfälligheten vilket innebär att den som köper per automatik övertar delägarskapet i samfälligheten. Glöm inte att anmäla ägarbytet till föreningen i god tid.


F: Kan jag välja att betala själva installationen på en gång och bara betala för tjänsteutbudet månadsvis?

S: Nej, det går inte på grund av att det är en samfällighet och alla i samfälligheten måste ha samma förutsättningar och lika villkor.


F: Kommer vår stenlagda garageuppfart att förstöras vid installationen?

S: Vid projekteringen av nätet försöker installatören att ta hänsyn till hur markförhållandena är på respektive fastighet. Detta är också en anledning till att vara med från början av projekteringen.


F: Vilka TV-kanaler ingår i basutbudet?

S: För närvarande ingår följande kanaler i basutbudet: 

SVT1, SVT2, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT 24, TV 3, Kanal 5, TV 6, Sjuan, Discovery Channel, TV 8, Bloomberg, DiTV, Deutsche Welle, Kanal 9, DR 1, Danmark TV 2, TV Malmö, Kanal 11, TV10. Om du använder boxen har du fler kanaler. Kontakta Telenor för att få aktuellt utbud.


F: Hur gör jag om jag vill lägga till fler TV-kanaler?

S: Du gör en beställning genom att ringa till Telenor på telefon  020- 222 222, Öppettider:   Vardagar: 08.00 – 19.00 och helger: 09.00 – 17.00


De ger dig de aktuella priserna som avtalats med vår förening  Direkt när kanalerna är beställda skickas en uppdatering till ditt programkort. Det tar oftast en liten stund innan dom går igång.


F: Om jag vill lägga till andra kanaler hur betalar jag för det?

S: Du kan avtala med Telenor om tilläggspaket med fler kanaler. Om du väljer att lägga till kanaler till ditt utbud faktureras ditt extra tillval separat direkt till dig från tjänsteleverantören.


F: Vilka kanaler kan jag välja till utöver basutbudet?

S: I princip vilka kanaler som helst som finns att tillgå bland de svenska leverantörerna.


F: Vad händer om det tillkommer någon ny kanal på marknaden?

S: Under avtalstiden med tjänsteleverantören kommer vi med största sannolikhet inte att lägga till den i basutbudet men den kommer säkert att gå att lägga till mot en avgift som tjänsteleverantören fastställer såvida det inte är en gratiskanal som tjänsteleverantören tillhandahåller.


F: Kan jag streama mitt TV-utbud

S: Om du bara har basutbudet ingår inte streaming i vårt avtal med Telenor. Om du själv valt något tilläggsutbud ingår tjänsten streaming i ditt avtal med Telenor.


F: Ingår Radio- och TV-avgiften i kostnaden för tjänsteutbudet? 

S: Nej, Radio- och TV-avgiften betalas som vanligt via skattsedeln.


F: Idag har vi samma utbud på flera tv-apparater, hur fungerar det framöver?

S: Det analoga utbudet kan du dra fram till flera apparater men vill du ha digitala kanaler eller tilläggskanaler så krävs tvillingkort och digitalbox eller CA-modul för det.


F: Hur kopplar man in Analog TV / KabelTV?

S: Man kopplar in sladden som går till antennen till tjänstefördelaren istället.



F: Kan jag behålla mina gamla telefoner?

S: Ja det kan du göra.


F: Vad händer med mitt nuvarande telefonnummer?

S: Du kan behålla ditt gamla nummer genom att portera ditt nummer vilket kostar 199:-, kommer dock att finnas en möjlighet de första 30 dagarna när du aktiverat ditt fibernät att få det fritt. Självklart kan du också välja ett nytt nummer.


F: Kostar ingående samtal på bredbandstelefoni?

S: Nej, det kostar dig inget. Det kostar inte heller uppringaren mer än vad det kostar att ringa dig idag (lokalsamtalstaxa).


F: Vi har larm som går via telelinjen idag, vad händer med det framöver?

S: Det beror lite på vilken leverantören är av larmet men det ska gå att lösa, det kan krävas någon konverter för att omvandla signalerna vilket du får kontrollera med din larmleverantör.



F: Får man en router?

S: Tjänstefördelaren är en router. Den kallas i bland också för mediakonverter.


F: Kan man ha en egen router?

S: Ja. Och om man vill koppla förbi Ownits utrustning kan man kan sätta tjänstefördelaren i ”bridged mode”.


F: Ingår virusskydd?

S: Nej, men du kan beställa virusskydd via Ownit som ett extra tillval. Betalning görs månadsvis till Ownit.


F: Vad händer om tjänstefördelaren går i sönder?

S: Under avtalstiden så står OwnIt för garanti och skickar en ny.


F: Vad händer om jag tar i sönder tjänstefördelaren? T ex tappar den?

S: Du får själv stå för en ny (ca 2.500 kr).


F: Är det inte onödigt mycket med 1000/1000 Mbit/s?

S: Det kan tyckas att det är i överkant med vad som behövs men med tanke på utvecklingen så kan det mycket väl vara så att det behövs om något år och kostnaden är knappt högre än lägre hastigheter.


F: Varför får jag inte så hög hastighet på internet?

S: Det är många faktorer som inverkar på din hastighet. Om du upplever att du får låg hastighet så börja med att läsa nedanstående stycken


  • Trådlöst – den router som installeras klarar upp till 300 Mbps (enligt standard 802.11 b/g/n), men det är inte troligt att man kommer upp i dessa hastigheter trådlöst eftersom hastigheten även påverkas av omgivningen. För att få ut högsta möjliga trådlösa hastighet måste din dator/surfplatta/mobil ha stöd för 802.11 n, har den inte det kommer hastigheten att bli lägre.


  • Trådanslutet – även när det kommer till trådbunden uppkoppling så finns det olika versioner av standarden. Många nya datorer och switchar har stöd för 1 Gbps (1000 Mbps), men äldre versioner klarar bara upp till 100 Mbps. Även typen av kabel inverkar, enligt standarden måste man använda en kabel av typ Cat 6 för att kunna överföra data med 1 Gbps.